Τρόπος Ζωής             

 Παχυσαρκία              

 Σακχαρώδης Διαβήτης  

 Υπέρταση                  

 Υπερχοληστερολαιμία 

 Κάπνισμα                        

 Έμφραγμα Μυοκαρδίου 

 Άσκηση                        

 Δίαιτα                        

 
 

Ερευνητικό & Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Υγεία του Παιδιού

 

 

Ερευνητικό & Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Υγεία του Παιδιού

 

 

Τρόπος Ζωής

   

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας ευθύνεται για την αυξημένη συχνότητα διαφόρων παραγόντων κινδύνου οι οποίοι συμβάλλουν στην ανάπτυξη καρδιοπαθειών αλλά και άλλων προβλημάτων υγείας. Μπορείτε να διορθώσετε πολλούς από αυτούς υιοθετώντας ένα καλύτερο τρόπο ζωής που περιλαμβάνει διακοπή του καπνίσματος, τροποποίηση της διατροφής και αύξηση άσκησης  

 

 

  • Κάπνισμα

  • Ψηλή πίεση

  • Ψηλή χοληστερόλη (πάνω από 200 mg/dl)

  • Έλλειψη άσκησης

  • Περιττό βάρος

  • Διαβήτης

  • Αυξημένο στρες

  • Αλκοόλ

  • Αντισυλληπτικά χάπια (σε συνδυασμό με κάπνισμα)

  • Οικογενειακό ιστορικό καρδιοπάθειας

  • Ηλικία άνω των 55 ετών

  • Εμμηνόπαυση

Οι καταστάσεις αυτές μπορούν τις περισσότερες φορές να προληφθούν αν υιοθετήσει κανείς κάποιες συνήθειες σαν καθημερινό τρόπο ζωής:

  • Διακοπή του καπνίσματος αν καπνίζετε. Το κάπνισμα θεωρείται σημαντικός παράγοντας στην εκδήλωση αιφνίδιου θανάτου λόγω καρδιαγγειακών νοσημάτων. Φαίνεται να αυξάνει την αρτηριακή πίεση, και την καρδιακή συχνότητα και να ελαττώνει τα επίπεδα της HDL-χοληστερόλης (καλή χοληστερόλη). Το κάπνισμα μπορεί επίσης να αυξάνει την πηκτικότητα του αίματος και να οδηγήσει έτσι σε καρδιακή προσβολή. 

  • Ρύθμιση του βάρους σώματος. Όσο περισσότερο περιττό λίπος έχει κανένας τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος για καρδιακή νόσο. Ιδιαίτερη σημαντική είναι και η κατανομή του περιττού λίπους. Έτσι όσο περισσότερο λίπος είναι μαζεμένο κοντά στη μέση τόσο μεγαλύτερος ο καρδιακός κίνδυνος παρά να συσσωρεύεται στα ισχία ή τους μηρούς. 

  • Αύξηση της κίνησης/άσκησης σας. Όσο περισσότερο ασκείται κανένας τόσο περισσότερο αποδίδει το μυοκάρδιο και επομένως το καρδιαγγειακό σύστημα εργάζεται πιο αποδοτικά. Η άσκηση ελαττώνει τα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων, βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, το σωματικού βάρους και του στρες. 

  • Κατανάλωση δίαιτας χαμηλής σε λιπαρά. Η πρόσληψη θερμίδων από λίπος δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 30% των ολικών ημερήσιων θερμίδων. Άτομα με κανονικό βάρος σώματος θα πρέπει να υποκαταστήσουν τις θερμίδες αυτές με άμυλα ή σύμπλοκους υδατάνθρακες ώστε να μη χάσουν βάρος. Καλές πηγές σύμπλοκων υδατανθράκων είναι τα δημητριακά, τα όσπρια και τα λαχανικά. Προσοχή χρειάζεται επίσης στα κορεσμένα λίπη. Τα κορεσμένα λίπη αυξάνουν τη χοληστερόλη περισσότερο από όλες τις άλλες τροφές. Η πρόσληψη θερμίδων από κορεσμένο λίπος δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 10%. 

  • Κατανάλωση δίαιτας χαμηλής περιεκτικότητας σε χοληστερόλη. Η ημερήσια πρόσληψη χοληστερόλης δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 300 mg, εκτός των ατόμων με υπερλιπιδαιμία που δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 150 mg. Δεν είναι απαραίτητο όμως να περιοριστεί σημαντικά η κατανάλωση θρεπτικών τροφών όπως το γάλα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα πουλερικά και το ψάρι, αφού οι τροφές αυτές είναι πλούσιες σε άλλα θρεπτικά στοιχεία.

  • Κατανάλωση δίαιτας χαμηλής σε νάτριο. Το νάτριο (μαγειρικό αλάτι) μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση. Δεν υπάρχει τρόπος για πρόβλεψη ποια άτομα μπορεί να επηρεαστούν, σαν γενική σύσταση όμως, ο μέσος ενήλικας δεν θα πρέπει να ξεπερνά την πρόσληψη 2400 mg ημερησίως.  

  • Αύξηση κατανάλωσης φυτικών ινών, φρούτων, λαχανικών. Οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην μείωση της χοληστερόλης, αφού δεν επιτρέπουν την απορρόφηση μεγάλων ποσοτήτων από τις τροφές. Τα φρούτα και λαχανικά μας παρέχουν σημαντικές ποσότητες βασικών αντιοξειδωτικών βιταμινών όπως τα β-καροτένια και οι βιταμίνες Α και C.  Τα φρούτα και τα λαχανικά όπως πορτοκάλια, μπανάνες, πατάτες και ντομάτες παρέχουν αρκετό κάλιο το οποίο βοηθά τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. 

  • Ελάττωση του στρες. Το στρες είναι πιθανό να αυξάνει τον κίνδυνο για υπέρταση και καρδιαγγειακά επεισόδια. 

  • Περιορισμός κατανάλωσης αλκοόλ. Η κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να περιοριστεί κάτω του ενός ποτηριού ημερησίως. Ιδανικό είδος φαίνεται να είναι το κόκκινο κρασί.